Druga strona bitcoina

Swindled with bitcoin: Australijskie ofiary liczą koszty oszustw finansowych online

Szacuje się, że 100 milionów dolarów zostało ukradzionych od  ludzi na całym świecie w oszustwie z użyciem kryptowaluty, szwindel prowadzono z centrum  w Kijowie. Gwardian Australia rozmawia z ich ofiarami.Operacja oszustwa finansowego w „kotłowni” odnotowało w swoich księgach co najmniej 20 australijskich klientów.

Będąc emerytką, Kate nie mogła sobie pozwolić na utratę 4000 dolarów, które jednak wydała na oszustwo związane z kryptowalutą, którego centrum umieszczone było w Kijowie.Nie mogła sobie nawet pozwolić na początkowe 250 USD, a mężczyzna o imieniu William Bradley przekonał ją do zainwestowania w stronę CryptoMB. „Po pierwsze, nie miałem 250 $”, mówi Guardian Australia Kate, której imię zostało zmienione.„Więc powiedzieli:„ A ile masz? ”„Powiedziałam, że mam 150 USD, więc powiedzieli: „ Prześlij to co masz”.

Kate jest tylko jedną z tysięcy osób na całym świecie, które padły ofiarą operacji „kotłowni” – która obejmuje sprzedawców telefonicznych do potencjalnych ofiar oszustw z call center- ujawnionych dzisiaj w dochodzeniu przeprowadzonym przez australijski projekt zgłaszania przestępczości zorganizowanej i korupcji.

Łączne straty poniesione przez ofiary na całym świecie z powodu 140-osobowego zespołu pracującego  przy telefonach w kijowskich biurach firmy Milton Group, szacuje się na 60 mln EUR (100 mln A). Poproszono Milton Group o komentarz.

Dokumenty wewnętrzne dostarczone przez informatora z „kotłowni” wskazują, że w jego księgach zarejestrowanych było co najmniej 20 australijskich klientów.Wywiady z ofiarami pokazują również, że czasami są oszukani przez wielu operatorów oszustw związanych z finansami internetowymi, którzy stosują podobne techniki, ale nie wydają się mieć ze sobą żadnych innych powiązań.Niektóre ofiary australijskie, takie jak Rhonda Rutherford, projektantka sukni ślubnych z Sydney, uciekły z tego stosunkowo lekko. Zainwestowała $350 USD ($530 A) po otrzymaniu telefonu od kobiety, która była „taka urocza, oczywiście”.

„Zostałem całkowicie oszukana za pomocą bitcoinów” – mówi.

„Widziałam Hugh Jackmana w telewizji, który powiedział, że bitcoin jest właściwą drogą. Myślałem, że to prawdziwy interes”.

Jackman jest jedną z wielu celebrytów, których image zostało wykorzystane przez oszustów w celu uzasadnienia ich roszczeń.

Kate Rutherford nie chciała wpłacać więcej pieniędzy, ale oszuści nie zostawili jej w spokoju.

„Otrzymujesz telefon o każdej porze dnia i nocy od różnych osób” – mówi.

Doświadczenia czterech australijskich ofiar, które rozmawiały z Guardian Australia, odpowiadają wzorcowi zgłoszonemu przez klientów Grupy Milton- a także ogólnie przez ofiary oszustw finansowych online.Najpierw poproszono ofiary o zainwestowanie kilkuset dolarów w kryptowaluty. Potem powiedziano im, że wartość ich inwestycji rośnie.

„Zostałem oszukany przez oszusta, który nawet pracowników banku potrafił  oszukać”.

„Te zyski są niesamowite”, powiedział Kate przedstawiciel CryptoMB, który nazwał siebie „Colin Taylor”.

Podekscytowane ofiary próbują wycofać swoje wygrane – tylko po to, aby odkryć różnego rodzaju przeszkody na swojej drodze.Przeszkody, które, jak się im mówi, można pokonać, płacąc jeszcze większe sumy pieniędzy.

Taylor powiedziała Kate, że może zacząć wypłacać pieniądze, gdy saldo na jej koncie osiągnie 10 000 USD.

„Powinieneś wiedzieć, że musisz zapłacić 20% prowizji z góry”, powiedział w wiadomości WhatsApp.

W przypadku Kate doszło do 3000 $ A- pieniędzy, które powiedziała, że pożyczyła od syna.

„Musiałam pożyczyć od syna i okłamać go, co nie było dobre” – mówi.

Powiedziała, że ​​jej saldo osiągnęło 23 000 USD, a Taylor chciała jeszcze więcej opłat za uwolnienie pieniędzy.

„Skończyło się na tym, że włożyłem około 4000 $.”

„Po prostu stał się dobrym przyjacielem, z którym mogłem rozmawiać”.

Inna australijska ofiara mówi Guardian Australia, że ​​stracił około 1000 USD przez CryptoMB po tym, jak skontaktował się z kimś używającym nazwiska Colin Taylor – tym razem dzwoniąc z brytyjskiego numeru telefonu. Mówi, że po początkowym zdeponowaniu 250 $, powiedziano mu, że jego saldo wzrosło aż do 77 000 $.

Kiedy chciał się wycofać się to chcieli prowizji z góry.

„Nie mogłem tego zrobić, ponieważ nie miałem oszczędności.

„Potem strona zniknęła”.

Mówi, że przekazanie pieniędzy nie było łatwe, ponieważ wymagało użycia bitcoin.

Kate mówi również, że zapłaciła Taylorowi w bitcoinach za pośrednictwem usługi o firmy nazwie Coinmama. Coinmama, która jest izraelską firmą, powiedziała, że ​​jej usługa została zaprojektowana, aby pozwolić klientom na zakup bitcoinów samodzielnie.

„Ponieważ pełne spektrum naszych usług jest skonfigurowane do obsługi użytkownika i jest zgodne z jego wyraźnymi instrukcjami, nie mamy powodu kwestionować adresu docelowego podanego przez użytkownika”, powiedziała firma.

„Niestety, jeśli użytkownik zdecyduje się podać Coinmama, jako miejsce docelowe swojego zakupu, adres portfela strony trzeciej (nad którym klient nie ma prawa własności ani kontroli), osoba trzecia uzyskałaby kontrolę nad przeniesioną kryptowalutą”.

CryptoMB i jego inne marki, w tym Cryptobase i Vetoro Banc, stanowią tylko część ruchliwego ekosystemu nieuczciwych inwestycji online.

A kryptowaluty to najnowszy z serii produktów inwestycyjnych oferowanych przez oszustów.

Do 2016 r. Handel wątpliwymi lub oszukańczymi opcjami binarnymi stał się tak duży w Izraelu, że „Times of Israel” nazwał swoich operatorów „wilkami z Tel Awiwu”.

Zawstydzone władze Izraela ograniczyły działania  oszustów, którzy zareagowali, otwierając sklep w innym miejscu na świecie.

Niezależnie od tego, czy operatorzy oszustwa są powiązani, stosowane przez nich techniki są podobne.

na podstawie: The Guardian

tłumaczenie: Anna-PK

źródło: NeON24

Leave A Reply